Motivaatio

Motivaatio

Varoitus: seuraava teksti on pelkkää mutua 48 eletyn vuoden varrelta. Minulla ei ole lääketieteellistä tai psykologista koulutusta. En tunnusta mitään uskontoa, mutten myöskään täysin agnostikko.  Enkä yritä myydä sinulle tällä tekstillä mitään.

Motivaatio on aiheena niin käsittämättömän laaja, että rajaan sen tässä käsittelemään vain hengissä säilymistä ja vakavasta sairaudesta toipumista ja motivaatiota sen yhtenä osana. Otetaan nyt esimerkiksi syöpä. Ihan sattumalta 🙂

Kriisi

Sairastuminen on aina kriisi sekä keholle että mielelle. Flunssassa toipumisennuste on hyvä, haimasyöpä on salakavala ja nopea tappaja. Kertauksena – oma kasvaimeni ei ole “niskalaukaus Naganilla”-tyyppinen haimakasvain, vaan neuroendokriininen eli NET. Koko n 7 cm. Kasvaa hitaasti. Ei leikattavissa, vielä. Ei levinnyt, tietääksemme. Ennuste: toistaiseksi hyvä.

Joka tapauksessa tieto syövän kaltaisesta vakavasta sairaudesta on aina shokki. Eri ihmiset käsittelevät tiedon eri tavoin. Yksi kieltäytyy uskomasta. Toinen romahtaa täysin. Kolmas kiittää tiedosta ja kysyy “saako lähteä jo töihin?” Ja kaikkea siltä väliltä.

Tieto on kuitenkin käsiteltävä ennemmin tai myöhemmin. Sitä voi lykätä kemiallisesti syömällä rauhoittavia lääkkeitä, uppoutumalla työhön, nettiin, harrastuksiin tai kieltämällä koko asia. Se kannattaa kuitenkin kohdata. Se on tuskallista, mutta se antaa mielenrauhaa. Yöt on parempi nukkua, kuin tuijottaa kattoon ja hokea itsekseen “mä kuolen mä kuolen mä kuolen”. Uni antaa voimia taisteluun. Uni on elintärkeää.

Suunnitelma

Syöpiä ja niiden toipumisennusteita on erilaisia. Arvelen, että jokainen sairastumistapaus on yksilöllinen. Jokaisen potilaan lähtökohdat ovat erilaiset. Ikä, fyysinen ja henkinen kunto sekä oheissairaudet vaikuttavat toipumisennusteeseen, näin luulen.

Hengissä säilyminen on jokaisen eliön perusvietti. Emme tiedä, onko meille lahjaksi annettu elämä tällä planeetalla ainutkertainen sattuma vai osa pidemmässä kiertokulussa. Silti joku viisas on sanonut “nauti jokaisesta päivästä”. Toisista päivistä on helpompi nauttia. Toisista vähemmän helppoa.

Tulen muistamaan ikuisesti, miltä tuntui kävellä aluesairaalasta tuore syöpädiagnoosi farkkujen takataskussa, sulkea silmänsä. Vetää keuhkot täyteen kirpeää syysilmaa. Tuntea tuulen suudelma kasvoilla. Ajatella: “minä elän vielä. En ikuisesti. Huomisesta en voi tietää, mutta tämä hetki on ainutkertainen ja hyvä.”

Muita juttuja movitaatio-luettelossani tästä taudista selviämiseen ovat rakas vaimo, kolme pirun kivaa poikalasta, mukava työpaikka. Se endorfiini-huuma, jonka pitkä hiihto-tai pyöräilylenkki antaa. Hyvä perheateria läheisteni seurassa. Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, “tavallinen tylsä arkielämäkin” on hyvää. Minulta kesti kauan tajuta se.

Tsemppiä, kohtalotoveri!

Ohessa muutamia kikkoja, jotka auttavat minua jaksamaan. Toivottavasti joku niistä auttaa sinua omassa taistelussasi.

Liikunta

Sopiva fyysinen ponnistelu oma terveydentila ja kuntotaso huomioiden tuo hyvänolon tunteen.  Rauhallinen kävelylenkki metsässä tai raskas maantiepyörälenkki. Pääasia että liikut, tavalla josta pidät. Itselle raikas ulkoilmakuntoilu piristää oloa ja tuo rauhallisemman unen. Älä jää sohvalle makaamaan. Huono sää on vain tekosyy. Paikallaan yläpystyä hyppiminenkin on parempi kuin maata peiton alla pelkäämässä huomista.

Jos sinulla ei ole liikunnallista taustaa tai olet kuntoutumisvaiheessa, aloita varovasti. Vähän kerrallaan. Ensiksi pännii, jurppii, harmittaa. Muutaman liikuntakerran jälkeen tulet huomaamaan että matkat pitenevät kuin itsestään ja “kas, on mahdollista että liikunta tuo hyvää oloa!”

Negatiivisten ajatusten hallinta

Ajattele elämää mykkäfilminä. Sinulla on valta päättää, minkälainen kertojaääni siinä on. Älä päästä negatiivisia ajatuksia hallitsemaan. Sinä päätät, onko lasi puoliksi täysi vai puoliksi tyhjä. Jokainen asia on mahdollista nähdä vähintään kahdella eri tavalla. Sinulla on valta päättää, valitsetko positiivisen vai negatiivisen. Positiivisesta seuraa tavallisesta lisää samanlaista, samoin negatiivisesta. Jos annat niin käydä, aamun ensimmäinen vastoinkäyminen voi pilata koko päivän. Olet vain ihminen. Ei kukaan jaksa aina olla positiivinen. Aina kannattaa kuitenkin yrittää.

Kontrolloitu hengitys

Luolasukelluskurssin peruja. Ota mukava asento. Keskity hengitykseen. Täytä keuhkot syvällä palleahengityksellä noin seitsemässä sekunnissa, puhalla ne kontrolloidusti tyhjäksi samassa ajassa. Neljä hengityssykliä minuutissa. Tee tätä viitisen minuuttia. Ainakin minulla tämä auttaa kivun ja pelon kontrolloinnissa. Jooga ja mindfulness auttavat käsittääkseni näissä myös.

Ota päivä kerrallaan

Pisinkin matka alkaa yhdestä askeleesta. Tarpeeksi monta päivää ja riittävästi askeleita, niin olet perillä. Toipuminen syövästä voi olla pitkä prosessi. Älä ajattele lopputavoitetta liian usein. Keskity siihen missä olet nyt ja mikä on seuraava välitavoite.

Kurota

Vaikka eläisit yksin ja kaveripiirisi olisi olematon, internet ja sosiaalinen media ovat pullollaan yhteisöjä ja vertaistukea. Kenenkään ei pitäisi taistella yksin.

Voimaa taisteluun! Älä anna periksi, ainakaan vielä tänään!

Lopuksi:

Erittäin vaikeaa valita musiikkivideo aiheesta “motivaatio”. Olen enemmänkin old-skool-rapin ystäviä, mutta tämän biisin intensiteetti ja lataus puhuttelee joka soittokerralla. Kuuntele erityisesti esipuhe > eka kertsi: