Kiitokset lukijalle ja samalla tukijalle!

Lupailin aikaisemmin, että Googlen AdSensen tämän blogin mainoksien generoimat mahdolliset tulot lahjoitetaan eteenpäin. Ensimmäisen kuukauden lahjoitus lähtee Brother Christmasille (heti kun Google saa sen tililleni maksuun). 47 euroa on siis jouluveljelle päin tulossa, toivottavasti centavot ohjautuvat hyvään tarkoitukseen ja hän voi jatkaa hyvää työtään – uskaltaisinko sanoa hannukarpomaisia perinteitä sivuten – aina pienen ihmisen puolella.
Tiedän, että mainittu hyväntekijä (BC, ei Karpo) on ollut uutisissa välillä vähän negatiivisessakin valossa ja mietin useampaan kertaan hänen tukemistaan. Luin Hesarin ja iltapäivälehtien jutut aiheesta huolella. Minulle jäi kuitenkin lopputulemana päällimmäiseksi tunne, että uutisoiduissa epäselvyyksissä on ollut kyse hyväntekijän puolelta pikemminkin hallinnollisista huolimattomuuksista ja tietystä kömpelyydestä kuin tahallisesta vilpistelystä ja lahjoitusvarojen kähminnästä. Siksi uskallan – ainakin toistaiseksi – ohjata pennoseni tuohon suuntaan. Lisäksi tunnen että minulla on velvollisuus auttaa itsekin jotakuta. Sairauteni aikana olen saanut apua monesta suunnasta monessa muodossa ja hyvä kannattaa AINA laittaa kiertämään. Onneksi olen aikaisemmin saanut olla mukana jo Syöpäsäätiön keräyksessä, johon lahjoititte n. 3000 euroa eturauhassyöpätutkimukseen.

Pidän erityisesti siitä, että BC-organisaatio näyttää toimivan varsin kevyillä kiinteillä kuluilla verrattuna esimerkiksi Suomen Punaiseen Ristiin, jonka henkilöstökulut yksin vuonna 2017 olivat lähes 45.000.000 EUR ( lähde: SPR vuosikertomus 2017 ). Työllistävyys on tietenkin plussaa, enkä vähättele tällä SPR:n tekemää hyvää. Haluan kuitenkin, että omat roposeni menevät mieluummin mahdollisimman suoraan hädänalaisille kuin hukkuvat auttajan kiinteisiin kuluihin. Suoraan vertailukelpoisiahan BC ja SPR eivät ole, sikäli tämä esimerkki on huono. Toinen on monta kokoluokkaa suurempi kansainvälinen toimija toisen keskittyessä yksittäisiin, nopeaa arkipäivän apua tarvitseviin “pieniin ihmisiin” – joista toki sitten saa hyviä tunteisiin vetoavia tarinoita sosiaaliseen mediaan, suuremman toimijan päästessä valtavirtamedian uutiskynnyksen yli.