Treeni

Treeni

Lähtötilanne

  • ennen sairastumista ajelin ns “setävauhtia” eli vähän 27-29 km/h keskinopeuksilla, vuoden saldo vajaat 3.600km – joka on melko vaatimaton määrä lajiin oikeasti vakavissaan suhtautuvalle.
  • muistan kyllä ihmetelleeni että mikä on, kun vauhti ei kasva vaikka kilometrien karttuessa pidin kevyitä viikkoja. Työmatkoja ajelin 1-3 kertaa viikossa reitistä riippuen 65-80km päivässä, joskus näiden päälle viikonloppuna pisempää jos siltä tuntui. Paras yksittäinen kuukasi oli n. 720 km.
  • Syöpädiagnoosin jälkeen lenkkien määrä väheni ja olen käynyt ajamassa kuitenkin pari yksittäistä lenkkiä ihan hyvillä sykkeillä ja vauhdeilla, joten saattoi olla vaan väsymystäkin. Vuosi 2018 tulee olemaan siis täysi arvoitus pyöräilyn – ja koko elämän – osalta.

Haasteet

  • riittävä määrä oikeanlaista täyttä ravintoa, ei moskaruokaa
  • lihasten hankkiminen menetettyjen 10 kg tilalle (okei, oli siinä varmaan reilusti läskiäkin) mutta jaloista ja p#rseestä katosi laihtumisen aikana ihan silminnähden massaa. Syksyllä piukat pyöräilytrikoot lököttävät nykyään. Noloa.
  • ravinnon saanti suhteuttuna treeniin käytettyyn energiaan. Hoidot ottavat oman osansa ja muutama kilo olisi hyvä olla vararavintoakin. Nyt ei kerta kaikkiaan ole vara laihtua.
  • miten kovaa harjoittelua pitkävaikutteisen kipulääkityksen aikana yleensäkään on turvallista tehdä? Minähän olen periaatteessa 24/7 opiaattien vaikutuksen alaisena. Käytävä huolellisesti lääkärin kanssa läpi.

Mahdollisuudet

  • 13 kiloa kevyempi kuljettaja plus pyörä luulisi näkyvän keskinopeuksissa ja sykkeissä – etenkin ylämäissä – suotuisasti.

Vaihe yksi:

  • PT:n laatimalla perus-lihaskunto-ohjelmalla jalkojen, “korsetin” ja yläselän lihaksisto kuntoon, aluksi yksi noin tunnin saliharjoite viikossa
  • jaksamisen mukaan minimissään yksi aerobinen harjoite viikossa joko spinning-pyörällä tai crosstrainerilla. “Myrkkyviikoilla” vähemmän, myrkyttömillä mahdollisuuksien mukaan enemmän.
  • kun kahdesta kolmeen hoitosykliä takana, nähdään miten kasvain reagoi myrkkyihin ja miten keho niistä palautuu. Sitten uudelleenarviointi. Terveys ja parantuminen ovat kaikkein tärkeintä, kaikki muu sovitellaan niiden ehdoilla.  Luki sanomalehdessä mitä tahansa.
  • lääkäriä konsultoidaan minkälaisia harjoitteita on turvallista tehdä. Vaiheessa yksi pidetään sykkeet tiukasti PK:ssa, ei VK / HIIT (vauhtikestävyys / intervalliharjoitteita). Jos kevään kuluessa hoitovastetta saadaan, muttei päästä vielä leikkaukseen, lisätään varovasti harjoittelun määrää. Tätä kirjoitettaessa tammikuun lopulla alla on jo crosstrainerilla sekä maantiepyörän trainerilla ajettuja tunnin-puolentoista PK-lenkkejä ihan kohtuullinen määrä.

Jossittelua:

Jos kuitenkin tapahtuu ihme ja kasvain reagoi niin suotuisasti solumyrkkyihin, että päästään leikkuriin (kasvaimen kirurginen poisto) – sitten on jälleen kaikki auki. Allekirjoittaneella ei ole mitään käsitystä tämän mittaluokan kirurgian vaatimista toipumisajoista. Eikä tuo käsittääkseni ole mikään helppo leikkaus, jo yksin haiman sijainnin takia.